Project Description

Expoziție: 25 noiembrie 2016 – 14 decembrie 2016
(deschidere: vineri, 25. 11. 2016, ora 18:00)

Galeria apARTe
Facultatea de Arte Vizuale și Design, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași (Str. Sărăriei no. 189)

Artiști: Omar Badsha (SA), Matei Bejenaru (RO), Tanisha Bhana (SA), Reshma Chhiba (SA), Claudiu Cobilanschi (RO), Paul Emmanuel (SA), Lebohang Kganye (SA), Iosif Kiraly (RO), Andrei Nacu (RO), Cedric Nunn (SA), Dumitru Oboroc (RO)

Curatori: Cristian Nae (RO) and Judy Peter (SA)

Eveniment organizat de Universitatea din Johannesburg și Centrul de Fotografie Contemporană din Iași, în parteneriat cu Centrul de Cercetare Estetică și Creație Artistică din cadrul Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași.

Anii nouăzeci au constituit un punct de cotitură în țările din blocul Est European și pentru societatea Sud-Africană. În vreme ce societatea românească a suferit transformări violente ale regimului politic în tranziția de la socialism la o formă primară de capitalism sălbatic, Africa de Sud s-a îmbarcat pe un drum care a condus la sfârșitul Apartheid-ului în 1994. Noua libertate obținută a fost marcată de jubilarea Națiunii Curcubeului și de Renașterea Africană, ca vehicule prin intermediul cărora putea fi asimilată construcția socială a identităților într-o ”nouă” Africă de Sud. Cu toate acestea, fostele diviziuni sociale au persistat în ambele spații geopolitice, în vreme ce prosperitatea economică s-a menținut în siajul fostelor schimburi coloniale.

Explorând capacitatea mediului fotografic de a captura și reproduce viziuni comune asupra vieții cotidiene și de a transforma modalitățile uzuale de a privi aceste imagini, eliberând astfel potențialul lor politic, expoziția de față prezintă pentru prima dată în România o selecție de fotografie contemporană din Africa de Sud, aflată în dialog cu artiști români care utilizează mediul fotografic pentru a investiga micro-procese și transformări sociale recente. În vreme ce artiștii Sud-Africani abordează critic probleme privind identitatea rasială, etnică, de clasă sau de gen, construind micro-cartografii ale deposedării de drepturi civice și privilegii economice, artiștii români sunt implicați într-o manieră mai poetică în explorarea unor falii și fracturi ale memoriei colective, marginalizării sociale și a economiilor precare. Cu toate acestea, lucrările artistice selectate în această expoziție relevă, fiecare în felul său, un anumit ”inconștient optic” în accepțiunea oferită de Walter Benjamin acestei sintagme, focalizându-se asupra a ceea ce este prea aproape de privirea noastră pentru a putea fi perceput cum se cuvine. Ele supun de asemenea discuției diferitele politici ale memoriei și reprezentării conținute implicit în temporalitatea expandată a acestor imagini.

Acest exercițiu de comparație trans-regională este menit să contracareze construcția etnografică a subiectivității implicată în anumite procese de panoramare trans-culturală. Ele expun linii de fractură, expun diferențe, se hrănesc din contradicții și devoalează antagonisme sociale. Procesul curatorial colectiv asumă de asemenea un interes marcat pentru cartografia critică și pentru istoria artei ”orizontale”, provocând distincția dintre centru și periferie din perspectiva unei ”periferii dense”, un al treilea spațiu discursiv ce permite imaginarea unor modernități plurale și emergența unor noi practici decoloniale.

Imagini de la deschiderea expozitiei:

Expoziția este finanțată prin intermediul Fondului Național de Cercetare din Africa de Sud (http://www.nrf.ac.za/) și este parte a unei colaborări dintre Universitatea din Johannesburg, împreună cu Centrul de Fotografie Contemporană din Iași, Asociația Culturală AltIași prin Borderline Art Space și Centrul de Cercetare Estetică și Creație Artistică din cadrul Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași, ce propune în România două expoziții de fotografie contemporană din Africa de Sud, găzduite de Galeria apARTe (din cadrul U.N.A.G.E. Iași) și de Borderline Art Space.