Artiști: Norbert Costin, Alexandra Mereuți, Mălina Moncea, Sarah Muscalu
Curator: Matei Bejenaru
Expoziție: 6.09.2021 – 3.10.2021
Vernisaj: 6.09.2021, 19 – 21 h
Nu suntem atât de naivi încât să credem că ceea ce am numi nouă generație poate fi în vreun fel anticipat sau evaluat printr-un limbaj sau într-o cheie deja academizată și deci moartă. Ceea ce ne interesează aici este să trasăm granițele unui câmp de bătaie, un ring de luptă, să stabilim cadrul (imposibil) al unei revoluții care va fi venit. Pentru că suntem siguri că altceva nu ar face decât să încheie ceva neînceput sau să repete ce este deja bine știut. Artiștii pe care îi numim consacrați nu caută lucruri sau oameni inteligibili ci mai degrabă se încăpățânează să pună degetul pe ceva care arde, chiar dacă acest lucru nu ar face altceva decât să anunțe propriul lor sfârșit.
Artiști ca Ciprian Mureșan, Șerban Savu, Matei Bejenaru, Mona Vătămanu și Florin Tudor, Monotremu (Laura Borotea și Gabriel Boldiș), Miklósi Dénes și Miklós Szilárd, Ágnes-Evelin Kispál și Attila Kispál se lasă stârniți de echipa curatorială a Fabricii de Pensule și angajați într-un demers care îi repune în logica lucrului cu mizele și comunitățile locale prin selecția unor artiști din generații mai tinere și curatorierea a câte unei expoziții cu aceștia. – Răzvan Anton și Mihai Iepure-Górski
Sub conceptul umbrelă Viitor anterior / Future Perfect, artiști români cunoscuți sunt invitați să propună expoziții cu participarea unor colegi mai tineri care să problematizeze raporturile inter-generaționale și provocările cu care se confruntă scena artistică independentă din România. Propunerea curatorului Matei Bejenaru este o expoziție despre mediul fotografic, pentru care a invitat patru tineri artiști care lucrează cu acesta: Mălina Moncea, Alexandra Mereuți, Norbert Costin și Sarah Muscalu.
Conceptul expoziției Fotograficul_01 este inspirat din textele publicate de criticul de artă Rosalind Krauss în revista October la începutul anilor ’80. Analizând identitatea mediului fotografic, ea pune în discuție spațiile discursive ale fotografiei văzută mai degrabă ca un obiect teoretic decât unul estetic. Pornind de la aceste considerente, expoziția este structurată în jurul subiectului reprezentării, a limitelor fluide ale fotografiei în raport cu alte medii și, nu în ultimul rând, a memoriei. Proiectele artistice expuse fie folosesc fotografia în formatul documentar, fie o includ în asamblaje multimediale, ori folosesc principii fotografice aplicate în alte medii, precum desenul ori pictura.
Pe parcursul elaborării expoziției m-am întrebat care este angajamentul artiștilor invitați. Chiar dacă în straturile mai profunde ale lucrărilor lor există și referințe politice, consider că ei se poziționează pe palierul cercetărilor artistice care analizează mediile și limbajele artistice. Aceste preocupări sunt încă puțin prezente în artele vizuale din România și au nevoie de un context teoretic și critic adecvat. Sper foarte mult ca infrastructura artistică din România să se dezvolte în viitor pentru a le oferi artiștilor o șansă reală să-și continue proiectele.- Matei Bejenaru, curator
Expoziție realizată de Federația Fabrica de Pensule împreună cu Asociația Medium Contemporan MAGMA.
Parteneri: Muzeul Naţional Secuiesc, Consiliul Județean Covasna
Finanțatori: Administrația Fondului Cultural Național, Primăria și Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca, Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe
Evenimentul face parte din programul Living the future – modalități de susținere a creației artistice într-un timp imposibil.
Program cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Programul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Proiect organizat cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local al municipiului Cluj-Napoca.