Project Description

30 septembrie – 14 octombrie 2016
Deschiderea: 30 septembrie (ora 7 pm – 01 am)

Galeria apARTe, Facultatea de Arte Vizuale și Design (str. Sărăriei 189)

Artişti: Silvia Amancei şi Bogdan Armanu, Daniel Comendant
Curator: Cristina Moraru

Un proiect realizat de Centrul de Fotografie Contemporană din Iași în cadrul Nopții Albe a Galeriilor din Iași, organizate de Asociația AltIași cu sprijinul financiar al Administrației Fondului Cultural Național și al Primăriei Municipiului Iași.

Expoziția IN SEARCH OF CAUSES AND REALITIES

În societatea post-politică, post-dialogică şi post-relaţională în care ne aflăm, strategiile de implementare a „politicilor consensului” (Laclau şi Mouffe) – care favorizează regimurile sub-politice şi sistemele economice liberale – destituie orice poziţie disidentă, ignorând libertăţile şi eludând posibilităţile de alegere ale individului. În această paradigmă, arta – conturând o experienţă particulară a libertăţii – este ceea ce poate (re)stabiliza politicile diferenţei prin redefinirea relaţiilor între gândire şi lumea sensibilă şi constituirea unor noi forme de libertate şi egalitate, opozabile celor implementate ca strategie discursivă a post-politicilor actuale: noi forme de liberate şi egalitate care nu mai sunt abstracte, ci sensibile (Rancière).

În căutarea unor astfel de posibile suspendări ale gândirii avansat capitaliste – care îşi subsumă timpul şi spaţiul individului, gestionând viaţa ca resursă de consum, integrabilă în piaţa de mărfuri (Chantal Mouffe) – Silvia Amancei şi Bogdan Armanu realizează o serie de desene inspirate de reflecţiile lui Walter Benjamin asupra filosofiei istoriei şi o lucrare video care descrie natura alienantă şi represivă a „stării de situaţie” (Badiou), semnalând asupra disjuncţiei dintre propria subiectivitate a individului şi funcţia pe care o îndeplineşte, în cadrul sistemului, ca maşină de lucru. Libertatea paradoxală de a decide asupra valorificării propriilor forţe de muncă generează „simptomul post-marxist” ‒ acea fisură, sau asimetrie, care trădează universalismul drepturilor burgheziei (Žižek) ‒, transformând subiectul desincronizat atât faţă de propria individualitate cât şi faţă de celălalt ‒ imaginat şi alienat ‒ într-un obiect al pieţei de mărfuri.

Instalaţia propusă de Daniel Comendant, ca intenţie a (re)constituirii unui proces al căutării cauzelor şi realităţilor post-politicilor actuale ‒ concretizate la nivelul unei structuri labirintice ‒, semnalează necesitatea regândirii politicului şi a evaluării posibilităţilor de reîntoarcere către valorile originare ale politicii, în sensul căutării binelui comun (Rancière), propunând un proiect estetic născut dintr-o dorinţă reprimată sau dintr-o nostalgie după comunitate, imposibil de realizat altfel decât ca o creaţie artistică (Jean Luc Nancy). Angajarea publicului într-o căutare in situ a lucrării de artă, intentează reconstituirea circumstanţei, stării, situaţiei şi a hazardului prin care artistul găseşte în pământ un film de 8 mm, ce prezintă două cadre ale campaniei de alfabetizare şi culturalizare leninistă ‒ instrumentată în vederea sporirii efectivităţii propagandei proletcultiste.

Imagini de la vernisajul expozitiei:

PARTENER AL PROIECTULUI EXPOZIŢIONAL: UAGE Iași (Galeria apARTe).
PARTENERI NAG: Rodotex, Wink, Aeroportul Iași, UAIC, Cărturești Palas
PARTENERI MEDIA NAG: TVR Iași, Ziarul de Iași, Radio Iași, Radio Hit, Iasifun.ro.